Обсяг корупції у 2010-2013 роках в економіці України перевищив 500 мільярдів гривень

В інформаційному агентстві «УНІАН» 13 березня 2014 року відбулася прес-конференція «5 кроків для ліквідації корупції в Україні. Пропозиції бізнесу», під час якої Федерація роботодавців України презентувала 5 основних кроків, які пропонує бізнес для ліквідації корупції в Україні. В ході прес-конференції також були презентовані основні законодавчі антикорупційні ініціативи від бізнесу, які допоможуть ліквідувати та унеможливити у майбутньому виникнення корупційних схем в Україні.

У прес-конференції взяли участь: Заступник Голови Ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник, Президент Всеукраїнського об’єднання роботодавців легкої промисловості «Укрлегпром» Олександр Соколовський, Голова Ради Федерації роботодавців міста Києва Андрій Антонюк, Голова Федерації роботодавців автомобільної галузі Олег Боярин, Президент Спілки податкових консультантів України Леонід Рубаненко.

За оцінками Федерації роботодавців України, минулого року чиновники отримали понад 160 мільярдів гривень хабарів за корупційними каналами у сфері держзакупівель, органів податкової, митної служби, судової системи, держмонополій, при експорті зерна, реєстрації оренди земельних ділянок. За оцінками ФРУ, у 2010-2013 роках обсяг корупції в економіці України перевищив 500 мільярдів гривень.


 

«Цих грошей вистачило б на сплату близько 330 млн. середньомісячних пенсій. Ліквідація корупції дозволить додатково збільшити ВВП на 5-6 %, ліквідувати дефіцит держбюджету та практично відмовитись від зовнішніх запозичень» — наголосив Заступник Голови Ради ФРУ Дмитро Олійник. 

У своєму виступі Голова Ради Федерації роботодавців міста Києва Андрій Антонюк зазначив, що столиця нашої держави – Київ традиційно був містом з найвищим в Україні рівнем життя, промисловим та діловим центром з найбільш активним та сприятливим бізнес-середовищем, з найнижчим рівнем безробіття в нашій державі.    

Однак за результатами 2013 року відбувся катастрофічний спад промислового виробництва - 10,4 %, що є одним з найгірших показників серед усіх регіонів України (передостаннє 26 місце з 27). Спад виробництва та закриття підприємств стало причиною стрімкого зростання безробіття в м. Києві (рівень зайнятості населення столиці України у віці 15-70 років впав до 55%. Чисельність безробітного населення у віці 15- 70 років зросла до 200 000 осіб, а це майже 8%). На жаль, це також є сумним рекордом.

Основними причинами такої загрозливої ситуації Федерація роботодавців Києва вважає:

- неефективне державне управління;

- тотальну корупцію;

- непомірний адміністративний тиск на бізнес;

- податкове свавілля та мародерство;

– величезну багаторічну заборгованість бюджету, через яку деякі з київських підприємств опинилися вже за крок від банкрутства, закриття та масового звільнення людей. Заборгованість основних розпорядників бюджетних коштів за вироблені товари та надані послуги перед київськими підприємствами складає майже 10 млрд. грн.

З проблемою корупції в Україні стикаються суб’єкти господарювання всіх без виключень галузей та сегментів економіки. В залежності від виду та напрямку діяльності бізнес останніми роками був змушений віддавати на хабарі до 50% від своїх оборотів.


Прикладів є дуже багато. Розглянемо один конкретний приклад знищення корупційними чиновниками столичного підприємства та боротьби за його виживання спільно з Федерацією роботодавців м. Києва. Дане підприємство було створене в 2005 році. Основним видом діяльності є технічне обслуговування, ремонт автомобілів та продаж автозапчастин. Це підприємство - сертифікована та атестована станція технічного обслуговування. Загальна площа орендованого виробничого приміщення – понад 1 800 кв. м.

Підприємство має 10 відділів, де працювало понад 80 працівників. Клієнтами підприємства є юридичні (близько 500договорів) та велика кількість фізичних осіб (декілька тисяч). За весь час господарської діяльності підприємства подається податкова, статистична та фінансова звітність до податкової інспекції, пенсійного фонду та відділу статистики. Нараховувалися та сплачувалися податки та внески — близько 1 млн. гривень щорічно.

В 2011 році на даному підприємстві була проведена позапланова перевірка представниками Державної екологічної інспекції у м. Києві, в результаті якої підприємству було запропоновано оновити дозвіл на викиди в атмосферне повітря. В свою чергу перевіряючі запропонували відповідну допомогу в швидкому та комфортному «оновленні» цього дозволу. Офіційна вартість такого сервісу коштувала 30 тисяч грн. на рахунок запропонованої перевіряючими  приватної компанії. Підприємство було не в змозі одразу й в короткий строк заплатити такі кошти. Перевіряючі запропонували платити їм 8 тисяч грн. щорічно у вигляді хабара і пообіцяли, що жодних проблем з дозволами та екологією у цього підприємства не буде. Дане підприємство щорічно сплачувало по 8 тисяч грн. представникам Державної екологічної інспекції у м. Києві.

Приклад взаємовідносин іншого підприємства та Державної екологічної інспекції у м. Києві.

Це підприємство відмовилося давати хабарі представникам київської екологічної інспекції та звернулося до Державної екологічної інспекції України, Генеральної прокуратури України і Окружного адміністративного суду м. Києва щодо здійснення заходів запобігання і протидії корупції та усунення, при розгляді цього звернення, можливих ознак корупційних правопорушень.

Ті, хто мають боротися з корупцією в екології, приїхали на підприємство й намагалися з’ясувати причини таких наших звернень і суми хабарів, які вимагали перевіряючі. В присутності керівника підприємства – члена Федерації роботодавців м. Києва, наш представник обмовився й сказав, що перевіряючі вимагали 80 тисяч грн. в рік, а не 8 тисяч грн. Нажаль, саме розмір озвученої суми викликав неабияке здивування та обурення в нових перевіряючих, які мали б боротися з корупцією в своєму відомстві. Будучи в гуморі, наш адвокат перепитав: а яку суму хабара мали попросити чиновники-корупціонери…???

Нажаль, жодних практичних кроків щодо захисту цього підприємства з боку Державної екологічної інспекції України та Генеральної прокуратури України більше не було здійснено.

Окружний адміністративний суд м. Києва залишив без розгляду позовну заяву цього підприємства.

Повернемось до нелегких буднів першого підприємства.

В кінці січня 2014  року, в розпал революційних подій в столиці України, прокуратура міста Києва розпочала перевірку даного підприємства щодо дотримання екологічного законодавства України автотранспортними підприємствами міста Києва в частині утворення, розміщення та подальшої утилізації небезпечних відходів,  посилаючись на Постанову прокуратури від 16.01.2014 року № 10, яка видана на підставі інформації ГО «Об’єднання «Антикорупційна рада» (проте відповідно до Єдиного державного реєстру в графі «статус відомостей про юридично особу» ГО «Об’єднання «Антикорупційна рада» - ВІДОМОСТІ НЕ ПІДТВЕРДЖЕНО!!!) щодо порушення екологічного законодавства України автотранспортними підприємствами м. Києва в частині утилізації, збирання упаковки з небезпечних хімічних речовин, а саме відходів від автомобільних шин, мастил, ламп, використаних акумуляторів тощо. Найбільше цікавили шини.

Загальна кількість автотранспортних підприємств, які зазначені в Постанові складає понад п’ятдесят київських підприємств. По два-три рази на тиждень керівники підприємства викликалися в прокуратуру для надання документів та багатогодинних пояснень стосовно господарської діяльності підприємства, що суттєво заважало веденню господарської діяльності.

При спілкуванні під час надання пояснень керівництву підприємства неодноразово пропонували для уникнення непорозумінь зараз і в майбутньому відмовитись від наявних договірів про утилізацію небезпечних відходів та переукласти нові оплатні  договори з новими компаніями, яких «служителі феміди» порекомендують Роботодавцю.

Роботодавець відмовився від  наданої пропозиції, аргументуючи свою відмову тим, що компанія, з якою вони співпрацюють, вже багато років існує на ринку України, сумлінно та вчасно виконує свої зобов’язання щодо вивозу та утилізації небезпечних відходів, крім того, дана компанія офіційно платить Роботодавцю за відходи, як вторинну сировину.

Роботодавець не бачив сенсу розривати чинний договір, згідно якого сумлінно  надають послуги та доплачують Роботодавцю за відходи, як вторинну сировину на новий оплатний та витратний договір для Роботодавця з невідомою компанією. За сміття, як вторинну сировину, в Києві йде запекла боротьба. Але щоб за сміття допомагала боротися Прокуратура м. Києва — це вперше.

На даний час, ця постанова Прокуратури м. Києва не скасована.

Також на це підприємство, ще в 2009 році прийшли з позаплановою перевіркою і ходять по сьогоднішній день пожежники. На основі результатів позапланової перевірки з пожежної безпеки цього київського підприємства, на якому працює понад 80 осіб, наприкінці 2009 року було винесено постанову про застосування запобіжних заходів квітнем 2010 р. шляхом опломбування вхідних дверей підприємства, діяльність суб’єкта господарювання була зупинена.

Кожного наступного року це підприємство на вимогу перевіряючих писало гарантійного листа з переліком вже нібито усунутих недоліків, зазначених в даній постанові. Щороку, на основі такого гарантійного листа і документів, що підтверджували нібито усунення недоліків, пожежники призупиняли дію вказаної постанови на 1 рік.

Сума хабара за призупинення дії постанови в середньому по Києву становила в 2010-2012 роках 10 тисяч грн. на рік, в 2013 році – 15 тисяч грн. на рік.


Постанова 2009 року про застосування запобіжних заходів та можливе зупинення діяльності цього підприємства станом на березень 2014 року не скасована.

На тому ж підприємстві в квітні 2013 року була проведена позапланова перевірка згідно Наказу ДПС у м. Києві ДПІ у Шевченківському р-ні м. Києва з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з двома контрагентами. До речі, з одним із вказаних контрагентів підприємство не мало жодних відносин, про що підприємство зазначило як в ході перевірки так і під час  підписання акту перевірки.

Під час перевірки підприємством були надані належним чином оформлені оригінали документів:договори, накладні, податкові накладні, виписки банка,  перелік, яких зазначався в акті.

Зауважень щодо правильності оформлення первинних документів  під час перевірки не було.

 Перевіряючими не було взято до уваги те, що товарно-матеріальні цінності, які придбані у контрагента в подальшому були використанні в обслуговуванні автомобілів клієнтів цього підприємства.

Від реалізації товарів, придбаних у контрагента, даним підприємством відповідно були нараховані податкові зобов’язання та включені в дохід підприємства, щорічно сплачувалися податки на суму понад 1 млн. грн.

Незважаючи на аргументи та заперечення представників підприємства, висновки по перевірці були наступні: «Враховуючи, що правочини здійснені від імені контрагентів, мають ознаки нікчемності та є нікчемними, податкові накладні, видаткові накладні та додатки до них не мають юридичної сили і доказовості, не є первинним документом».

На підставі Акту даної позапланової перевіркивиписані податкові повідомлення-рішення:

З податку на прибуток — понад 620 тисяч грн. плюс фін. санкція понад 105 тисяч грн. Разом — понад 725 тисяч грн.

З ПДВ — понад 660 тисяч грн. плюс фінансова санкція — понад 125 тисяч грн. Разом — понад 785 тисяч грн.

Загальна сума — понад 1 млн. 510 тисяч грн.


При оскарженні в Міністерстві доходів і зборів на всіх рівнях повністю проігноровано позицію підприємства, на якому працює понад 80 осіб — всі заяви, скарги, зауваження залишенні без розгляду.

В зв’язку з усіма вищеперерахованими проблемами, спричиненими чиновниками-корупціонерами та мільйонними штрафами, власниками та керівниками цього підприємства було прийняте вимушене рішення про призупинення діяльності даного підприємства, 80 працівників звільнено з роботи, сплата податків та зборів в розмірі понад 1 млн. грн. щорічно припинено. 

На рівні адміністративного суду (навіть за наявності «здивування» суду щодо відсутності будь-якої співпраці Роботодавця з  невідомим контрагентом, що стало нібито помилковою підставою проведення позапланової перевірки та нарахування значних штрафних санкцій Роботодавцю), незважаючи на наявну практику  вищих судових інстанцій та Європейського суду з прав людини, які підтверджують правову позицію Роботодавця — всі заяви, скарги, зауваження проігноровано.

Дане підприємство, яке є членом КМОР, в січні 2014 року почало оскаржувати дії податкової та акт перевірки в Окружному адміністративному суді м. Києва:

Перше податкове повідомлення-рішення, винесене на підставі акту за платежем по податку на прибуток склало майже мільйон гривень. 31 січня один легендарний та сумнозвісний суддя … протягом десятихвилинного судового засідання відмовив в позові та визнав дії податкової правомірними по відношенню до роботодавця.

Друге податкове повідомлення-рішення, винесене на підставі того ж акту за платежем по податку на додану вартість майже на мільйон гривень.

11 березня, після двохмісячного розгляду суддя Федорчук задовольнив позов роботодавця та визнав дії податкової протиправними.

Висновок:

є один акт, на підставі якого винесено два податкових повідомлення-рішення,

і є два рішення — одне проти бізнесу — легендарний та сумновідомий суддя …, якого неофіційно в народі охрестили «Жека 20 відсотків», та інше рішення, ухвалене в інтересах бізнесу — суддя ФЕДОРЧУК.

Виявилось:

проти бізнесу виніс рішення заступник голови суду, який згадується у відкритій та публічній публікації як «ЖЕКА 20 ПРОЦЕНТІВ».

В нас немає відомостей, чи спростована цим суддею дана публікація, чи ні.

Але звичайно, якщо б така інформація була на час попереднього судового розгляду, то роботодавцем було б заявлено ВІДВІД СУДДІ, ЗГАДАНОГО В ПУБЛІКАЦІЇ ЗМІ ЯК КОРУПЦІОНЕРА.

На сьогодні вже ФРК, після оскарження Рішення Київської міської ради «Про збільшення розміру річної орендної плати за землю відповідно до вимог Податкового кодексу України» №89/9146 від 28 лютого 2013 року, і надалі продовжує реальну боротьбу з корупцією:

Зокрема, Федерацією роботодавців м. Києва, з метою захисту інтересів київських роботодавців, подано позов до Окружного адміністративного суду м. Києва про визнання протиправними дій посадових осіб Вищого господарського суду України та визнання не чинним і протиправним рішення щодо будівництва офісу вартістю 1,1 млрд. гривень.

Ми вважаємо, що даний тендер щодо будівництва офісу Вищого господарського суду України проведений з корупційною складовою та з численними порушеннями законодавства.

Суддею, який розглядатиме дану справу призначений саме той сумновідомий суддя, ЯКОМУ СЬОГОДНІ О 13:30 В ОКРУЖНОМУ АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДІ М. КИЄВА (справа 826/2450/14, зал 39) БУДЕ ЗАЯВЛЕНО ПУБЛІЧНИЙ «ВІДВІД», оскільки ми не довіряємо таким суддям і подаватимемо заяви до люстраційної комісії та інших органів державної влади.

Відвід судді - це «ЧП» для всього суду, але ми зобов’язані подолати страх та не боятися будь-яких проявів вимагання хабарів і тиску корупціонерів.

Цю справу веде голова Київської обласної колегії адвокатів Вадим Хабібуллін.

«Користуючись нагодою, запрошую представників ЗМІ бути свідками публічного відводу легендарного та сумнозвісного судді під час сьогоднішнього судового засідання в ОКРУЖНОМУ АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДІ М. КИЄВА о 13:30, зал 39» — заявив Голова Ради Федерації роботодавців м. Києва Андрій Антонюк.

Одноразове добровільне декларування




Календар подій

Березень 2024
Пн В Ср Ч Пт Сб Н
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31